"Helvete: Historien Om Norsk Black Metal" Helve...
For noen preger 90-årenes alvorlige hendelser og dramatiske overskrifter fortsatt inntrykket av norsk svartmetall. To episoder av Nasjonalbibliotekets podkast Gamle greier går inn i den alvorlige og problematiske delen av historien som preget deler av miljøet den gangen, med ekstreme handlinger, kirkebranner og drap.
"Helvete: Historien om norsk black metal" Helve...
Dårlig stemning. Lyden av følelser i norsk svartmetallDen skyggefulle skogen, et gutterom og et platestudio i Grieghallen setter rammer for noe av det publikum kan oppleve i utstillingen Dårlig stemning. Lyden av følelser i norsk svartmetall. Gjennom plater, bilder, mastertaper, bøker og fanziner tar utstillingen deg med inn i lydbildene, tekstene, det visuelle uttrykket, det kulturelle bakteppet og noen av historiene bak sminken.
Det ligger mye angst, redsel og spenning begravet i kunst- og kulturhistorien. Både dette og nyere populærkultur er brønner norsk svartmetall drikker av. Theodor Kittelsen, Gustave Doré, J.R.R. Tolkien og Dungeons & Dragons er blant kildene som løftes fram i utstillingen.Fra fordømmelse til omfavnelseFra å ha vært fryktet og uglesett er norsk svartmetall i dag tatt inn i varmen. Norske black metal-band opplever betydelig publikumssuksess med godt platesalg, utsolgte turneer og spellemannpriser. I utstillingen fortelles historien om denne reisen gjennom medieoppslag fra 30 år med norsk svartmetall.
Når jeg sjekket med Urban Dictionary fant jeg mange ulike betydninger av uttrykket Dirty Burger. Min tolkning samsvarer vel omtrent med den vi blir servert i den norske kortfilmen Eating Out av Pål Sletaune. Hva er historien bak bandnavnet? 041b061a72